Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
DYMAMESI 2016 - proceedings
Zolotarev, Igor ; Pešek, Luděk
Proceedings of the Colloquium DYNAMICS OF MACHINES AND MECHANICAL SYSTEMS WITH INTERACTIONS (DYMAMESI), that was held in the Institute of Thermomechanics in Prague, March 1 - 2, 2016 deal with problems structural and multibody dynamics, in coupled interacting systems as aero-elasticity, hydro-elasticity, biomechanics, systems with feedbacks and mechatronics. The published papers was divided into the two parts: Interactions - vibration of dynamic systems coupled with surroundings, mechanical systems with feedbacks, mechatronic active elements, measurement methods and identification in interaction problems, interactions in biomechanics, aero- and hydro-elasticity in rotational engines (bearings, blades, sealings, spaces), analytical and numerical methods in solutions of interactions and Dynamics of Machines - dynamics and vibrations of mechanical systems and solids, non-linear systems - stability, bifurcations, chaos, damping technologies - materials, active elements, methods, identification, vibrodiagnostics, fatigue, computational mechanics and experiments.
Analýza příčného kmitání pružně uloženého nevyváženého viskoelastického Jeffcottova rotoru
Ferfecki, P. ; Zapoměl, Jaroslav ; Kozánek, Jan
Chování pružných rotorů je výrazně ovlivněno jejich elasticitou a tlumicími vlastnostmi. To znamená, že zvláštní pozornost musí být věnována volbě vhodného materiálu, který by reprezentoval rotory v matematických modelech rotačních strojů. Postup vyvinutý v této publikaci se zaměřuje na vyšetřování ustálených složek vibrací Jeffcottova rotoru vyvolané nevývahou a na amplitudy sil přenášených do ložiskového stojanu. Materiál hřídele je reprezentován Zenerovým modelem. Odezva byla získána pomocí trigonometrické kolokační metody. Výsledky simulací potvrdily vliv tlaku vstupního oleje na tvar oběžné dráhy rotoru a na amplitudu jeho kmitání.
Přídavná osová napjatost pryžového válce při torzním namáhání a velkých deformacích
Šulc, Petr ; Pešek, Luděk ; Bula, Vítězslav ; Cibulka, Jan ; Košina, Jan
Tento článek pojednává o analýze napětí tvrdých pryží při velkých torzních deformacích. Tato studie byla motivována úsilím pozvednout teoretický základ pro experimentální vývoj materiálového chování tvrdých pryží na našem testovacím zařízení. Nejprve byl vytvořen Mooney-Rivlin model (MRM) pro případ smykového zatížení a pak byly nalezeny MRM konstanty pomocí fitování MRM na experimentální torzně-deformační křivku. Pak byl naladěný MRM válcový model testován při torzním zatížení pro vyhodnocení napěťových stavů. Mimo radiálního rozložení smykových napětí a přetvoření byla upřena pozornost na vyhodnocení přídavných osových napětí. Toto pomáhá posouzení vlivu tahových napětí na tečných deformacích testovaného vzorku během velkých torzních přetvoření.
Testing of tip-timing method with multipoint optical system for laboratory measurement of bladed wheel vibration
Pešek, Luděk ; Půst, Ladislav ; Bula, Vítězslav ; Cibulka, Jan
The multipoint optical system for the accurate laboratory measurement of blade vibration under rotation was proposed in IT AS CR. This method is based on the fast optical-elements that register time passages of the blades. The description of the method, results of numerical simulations and first experimental results of the model bladed wheel vibration under rotation are herein presented.
Evaluation of aerodynamic damping and natural frequencies from numerical simulations and experiments
Chládek, Štěpán ; Horáček, Jaromír ; Zolotarev, Igor
The paper describes different ways for aerodynamic damping and natural frequencies evaluation in a problem of fluid-structure interaction. It is useful for both numerical simulations and experimental measurements. The Fourier transform is used for the frequency evaluation and the damping is evaluated both in time and frequency domain. Significant influence of the chosen sampling frequency and the length of time record on the accuracy of the results are demonstrated both in the numerical simulation and in the experiment that was performed with the flexibly supported profile NACA 0012 with two degrees of freedom.
Some atypical flutter characteristics of the NACA0015 profile
Vlček, Václav ; Zolotarev, Igor ; Kozánek, Jan ; Štěpán, M.
The part of the aeroelastic experiments with profile carried out in wind tunnel of the Institute of Thermomechanics, v.v.i. at stream velocity M = 0.15-0.38 in the interval of Reynolds numbers Re = (1.8-5.0)•105 is presented. The results relate to the self-excited vibration of the profile NACA0015, which had two degrees of freedom allowing rotation and transverse displacement of the profile. The elasticity of the two degrees of freedom support has not been, during the experiments, changed. The dependence of Strouhal numbers on the speed of the stream.has been obtained. In one case the excitation of an unstable state occured and during the measurement the jump to a stable state arised. The kinematics of the model during this transition is described.in detail.
Vibration of blade bunch forced by delayed excitation
Půst, Ladislav ; Pešek, Luděk ; Radolfová, Alena
Response of the five-blade-bunch linked in the shroud by means viscous-elastic damping connections and excited by running harmonic forces is investigated. This type of excitation corresponds to the real excitation in the steam or gas turbine with different number of rotor and stator blades. After ascertaining of phase delay between neighbouring blades, the different dynamic properties of isolated and closed five-blade bunch are shown and analysed in this contribution. Recommendation how apply ascertained results for evaluation of experimentally gained data from dynamic measurements on bladed disk is added.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.